BLOGG
Den 1 november 2022 gick CUPRA över till att sälja alla elbilar direkt från generalagenten. Eva-Maria Elstner är ansvarig för den digitala marknadsföringen på CUPRA och har varit med och lanserat agentmodellen i Sverige och vi fick chansen att ställa några frågor till henne.
Hur ser ni på er nya roll och på samarbetet med agenterna?
Vi tror att vi som generalagent med våra övergripande insikter och lärdomar från hela landet kan nå skalfördelar på många områden, inte minst inom digital marknadsföring. Vi gör oss redo för att bygga en sömlös online-resa för de kunder som vill göra bilköpet helt online.
Med det sagt så är våra CUPRA-agenter fortsatt våra viktigaste partner. Även om fler delar av kundresan flyttar in i den digitala världen tror vi fortsatt på det personliga mötet som en viktig del i kundresan. Tillsammans med våra agenter har vi investerat i helt nya CUPRA Garage, CUPRAs unika bilhallskoncept, för att ge våra kunder en CUPRA-upplevelse genom hela sitt bilägande såväl fysiskt som online.
Hur blir gränsdragningen mellan er och agenten när det kommer till marknadsföringen?
Som generalagent har vi fortsatt ett stort ansvar för den varumärkesbyggande kommunikationen. I agentmodellen får vi ett större ansvar även för den taktiska kommunikationen, tex. aktivering av lagerbilar, leadsgenerering och säkerställa att rätt erbjudande kommuniceras i rätt kanal. Dock är agenten expert på sin lokala marknad och vi ser att agenten fortfarande har en viktig roll för att aktivera sig lokalt.
Eva-Marie Eltsner, Digital Marketing Manager, Cupra Sweden
Vad skulle du säga är de största fördelarna för kunden?
Det första är att kunden får en helt transparent prisbild och kan känna en trygghet i att man fått det bästa erbjudandet. En annan fördel är att utbudet av lagerbilar blir både större och bättre vilket betyder kortare leveranstider och fler valmöjligheter.
Hur ser ni på kommunikationen med kunden när bilen är levererad?
Vi strävar efter att jobba datadrivet och erbjuda relevant kommunikation med ett mervärde för våra kunder under hela bilägandet. Målsättningen är att jobba i samma CRM-system med våra agenter för att få en holistisk och gemensam vy av den kommunikation och dialog som finns med kunden vid varje tillfälle.
Nybilsmarknaden har sjunkit markant. Vad tror du kommer bli den största utmaningen för er nu när ni sitter på hela värdekedjan?
Att sitta på hela lagret kan självklart vara utmanande när marknaden ser ut som den gör, men den pushar oss också till att jobba mer insiktsdrivet och mer effektivt med vår lagerplanering. Jag ser också att vi nu blir ännu bättre på att hitta riktigt vassa paketeringar med våra partners och nå ut bredare med vårt varumärke och våra erbjudanden.
Missa inte våra andra intervjuer om agentmodellen med Din Bil och BMW.
Vill du ta del av fler insikter från Wayke?
Ladda ner vår insiktsrapport där vi bland annat går igenom resultatet från vår årliga kundundersökning samt ger fler insikter från bilköp online.