BLOGG
Från 1 januari 2024 är BMW Northern Europe live med sin direktförsäljning av MINI på den svenska marknaden. Det som är unikt för dem är att de också säljer begagnade bilar med MINI NEXT-garanti i egen regi. Vi fick ett snack med Fredrik Ingvaldsen som arbetar med utrullningen av direktförsäljningen av begagnade MINI-bilar online, där Sverige är en av tre pilotmarknader.
De flesta märken “rör” inte begagnatförsäljningen, men här har BMW & MINI tänkt något annorlunda. Kan du berätta om hur er strategi ser ut?
- Vi ser det som att begagnataffären går hand i hand med nybilsaffären och att exkludera den ur fokuset var inte ett alternativ för oss. Det här är ett sätt för oss att ta ägandeskap om produkten och kvalitén för kunden, där vi inte vill begränsa oss till om det är ett köp av en ny eller begagnad bil. Det är fortsatt alltid en agent (tidigare återförsäljare) som sköter leveransen av bilen och även möjligheterna som finns med tilläggstjänster såsom serviceavtal, däckhotell och tillbehörsförsäljning. De begagnade bilar som nu säljs direkt från oss är bilar som kommer från våra egna kanaler, exempelvis demobilar, och är max 18 månader gamla.
På vilket sätt kommer ni jobba annorlunda med begagnatförsäljningen jämfört med den traditionella BMW-återförsäljaren?
- Vi erbjuder en mer digitaliserad tjänst med förbättrad information, ökad kvalitet på bilderna och att man kan göra en köpresa helt online från mini.se, vilket är helt unikt. Vi är förstås beroende av partners för iordningsställande, tester & verkstadsjobb och där är det extremt viktigt att hitta bra samarbetspartners som kan hålla den kvalitetsnivån vi strävar efter.
Vilka är de största utmaningarna?
- Svenska digitala användare är kräsna och vi vill kunna leverera en stark online-produkt till dem. Sverige är en av tre pilotmarknader för onlineförsäljning av begagnade MINI-bilar och att säkerställa att online-resan blir precis så bra som vi vill utmanar både oss och huvudkontoret i Tyskland.
Hur kommer ni jobba annorlunda när det kommer till marknadsföring?
- Nu ligger ansvaret på oss att synas med lagerbilarna där kunderna finns och vi testar olika kanaler, bland annat de stora marknadsplatserna. Vi har som sagt en hög ambitionsnivå och vill vara “best in class” när det kommer till hur bilen exponeras, med bra foton & välpaketerade kringtjänster.
Vi testar också Waykes dynamiska utbudsannonsering i Facebook och Instagram för att jobba smart med besöksdata och därmed kunna nå nya målgrupper.
Större kampanjer ligger något längre fram i tiden, där budskapet kommer vara att uppmuntra kunderna att köpa bilen online.
Missa inte våra andra intervjuer om agentmodellen med Cupra och Din Bil.
Vill du ta del av fler insikter från Wayke?
Ladda ner vår insiktsrapport där vi bland annat går igenom resultatet från vår årliga kundundersökning samt ger fler insikter från bilköp online.