BLOGG
Med agentmodellens intåg och ett minskat konsumentintresse för nya bilar står auktoriserade återförsäljare inför ett vägval: att fortsätta som vanligt i förhoppning att det man redan gör bra ska räcka, eller att satsa på begagnathandel. De som vågar ta kalkylerade risker är de som kommer att gå vinnande genom denna förändring.
Tidigare stod nya bilar på entréplan, medan de begagnade ofta förvarades på annat håll. Sedan en tid tillbaka kan vi se att det skett ett skifte. Dels har nybilsförsäljningen stannat av, dels är marginalerna hårt pressade. Begagnathandel, och kringliggande service och erbjudanden, blir allt viktigare.
Ökad konkurrens kräver nya metoder
Konkurrensen om bilarna hårdnar. Vi vet att biltillverkarna tittar på möjligheter att ”plocka hem” fler delar av begagnataffären, i till exempel olika leasinglösningar. Och i sanningens namn – om de känner att de kan, varför skulle de inte göra det? Den naturliga vägen för att skala upp verksamheten är begagnathandeln, men med den kommer utmaningar. Att som auktoriserad återförsäljare ge sig in i matchen innebär att man börjar konkurrera mot renodlade begagnathandlare, som ju är proffs på inköp. För att lyckas väl behöver man alltså satsa på sin inköpsprocess, göra den effektiv och integrerad i verksamheten. Vi kan tydligt se att de som vinner mark är de som är duktiga på inköp och effektiva interna ledtider.
Vad är en effektiv inköps-avdelning?
Från initial värdering till att säkerställa snabb och lönsam försäljning – med strukturerade processer på plats finns alla möjligheter att skala upp. En avgörande faktor för framgång är att våga köpa in bilarna innan de är sålda. Det underlättas av beslutsstöd. Om man vet att en särskild typ av bil är på uppgång och vanligtvis säljer bra under januari, då är det enklare att ta beslutet att köpa in den i december, när marknaden annars går trögt. Med hjälp av data och analys ökar precisionen i inköpen.
Det behövs givetvis också systemstöd och digitala verktyg för att hantera och optimera inköpsprocesserna, inte minst för att få koll på ställtider. Och utöver kompetent och engagerad personal premieras förmågan att vara snabbfotad och lyhörd inför branschens svängningar. Men för oss som arbetar i bilbranschen är det där med flexibilitet inget nytt. Vi är i regel duktiga på att ställa om. Den stöttning som krävs för att upprätta en effektiv inköpsavdelning kan vi på Wayke tillhandahålla. Vi har både de digitala lösningarna och branschexpertisen.
Detta finns att vinna:
- Ökad lönsamhet och konkurrenskraft. Att snabbare få upp bilar på balansräkningen och bort från den igen möjliggör satsningar på tilläggstjänster och andra erbjudanden.
- Nya marknadsandelar
- Förbättrad riskhantering
- En naturlig väg att skala upp verksamheten