Skip to content

BLOGG

Vad kan svenska bilhandlare lära av Norge?

Vad kan svenska bilhandlare lära av Norge?

När svenska bilhandlare hör hur deras norska kollegor jobbar med inbyte, system och interna processer är det inte ovanligt att de blir lite… avundsjuka. För även om Norge inte har kommit lika långt i digitaliseringen av själva kundresan, så har de kommit längre i att skapa strukturerade, effektiva arbetssätt internt, framför allt när det gäller inbyten. Men varför ser det så olika ut – och vad kan vi i Sverige lära?

Två marknader, två olika förutsättningar

Sverige och Norge är på många sätt lika. Samtidigt skiljer sig bilbranschen åt rejält mellan länderna. I Norge är exempelvis marknaden för nya bilar reglerad på ett helt annat sätt: De annonseras inte på marknadsplatser eller handlares egna sidor i samma utsträckning som i Sverige. Det gör att många processer är mindre digitala ur ett konsumentperspektiv. Men bakom kulisserna ser det annorlunda ut. Där har Norge flera fördelar, mycket tack vare att systemlandskapet är mer samordnat.

DMS i Sverige: En komplex historia

I Sverige arbetar återförsäljare i ett lappverk av olika affärssystem, så kallade DMS (Dealer Management Systems). En återförsäljare med flera bilmärken behöver ofta arbeta i flera parallella DMS, ett per tillverkare. Systemen är komplexa, tunga och svåra att förändra, men det har investerats mycket i dem och man försöker därför anpassa dem snarare än att tänka om från grunden. Detta skapar ett splittrat, kostsamt och ofta ineffektivt IT-landskap, som gör det svårt att införa nya, moderna processer.

I Norge ser det annorlunda ut. Där har de flesta bilmärken en nationell importör. Det innebär att återförsäljarna inte behöver följa tillverkarnas krav på specifika DMS, utan har större frihet att välja och använda systemen som passar deras affär bäst.

En kundfokuserad inbytesprocess

Historiskt använde alla norska handlare Carweb som system för hantering av begagnade bilar. Sedan Wayke lanserat sin plattform genom Drive har fler och fler handlare valt att ersätta Carweb med ett mer flexibelt alternativ där man själv kan vara med och forma sina egna processer. Med en gemensam bas, men möjlighet att anpassa detaljer, fick handlarna både struktur och frihet.

Ett tydligt exempel på detta är hur inbyten hanteras. I Sverige börjar ofta hela processen i ett affärssystem så fort en kund nämner att den vill byta in sin bil. Det blir en administrativt krävande process som belastar säljaren, utan att man vet om det faktiskt blir en affär. I Norge har man vänt på det. Där börjar inbytet i Drives plattform, ett system som är snabbt, flexibelt och kundfokuserat. Det är först när kunden och handlaren är överens som informationen förs in i affärssystemet.

Skillnaden märks också tydligt för konsumenten. I Norge är det vanligt att få ett snabbt, strukturerat och rättvist pris på sin inbytesbil, direkt i ett digitalt flöde. I Sverige varierar det fortfarande kraftigt, både i bemötande och i prissättning, vilket kan göra att kunden upplever processen som otydlig. Och kanske är detta en bidragande orsak till att 6 av 10 svenskar känner lågt förtroende för bilhandlare (Sifoundersökning utförd våren 2025) medan Norsk Kundebarometer 2025 visar att hela 81% av Bilias kunder uppger att de är ”mycket nöjda” med sin bilhandlare. 

Begagnataffären på uppgång?

Ytterligare en skillnad är synen på begagnade bilar. I Sverige har begagnataffären länge varit underprioriterad av auktoriserade handlare. Men när aktörer som Riddermark och Carla visade att det går att bygga lönsamhet och kvalitet med ett strukturerat arbetssätt, började branschen vakna.

Många av de DMS som används i Sverige är dock fortfarande anpassade för nybilsaffären, vilket gör det svårt att arbeta effektivt med begagnat. I Norge, där Waykes plattform används brett i begagnathandeln, har handlarna kunnat anpassa sina processer för att möta både nya affärsmodeller och förändrade kundkrav.

Vad innebär det här för Sverige?

Det betyder inte att norska handlare gör allt bättre. Tvärtom finns mycket att lära av den svenska kundresan, inte minst när det gäller tillgänglighet, digitalisering och användarupplevelse. Men när det gäller att strukturera upp interna flöden, jobba smart med inbyten och anpassa tekniken till affären – där har norrmännen något som är värt att inspireras av.


Håll koll på det senaste!

Prenumerera på bloggen och få våra senaste nyheter skickade direkt till din inkorg.