Skip to content

Undvik juridiska misstag i bilannonser



Här hittar du länken till webinaret.

Längre ner på sidan hittar du en FAQ om den nya lagen. 

Nytt och lärorikt

Begbilsrapporten oktober 2024
Begbilsrapporten oktober 2024

Försäljningen av begagnade bilar ökade starkt under oktober, med en total uppgång på 9,7 procent, samt en ökning i försäljning av samtliga...

Begbilsrapporten september 2024
Begbilsrapporten september 2024

Hur utvecklas begagnatmarknaden för olika biltyper i Sverige? I vår analys för september 2024 granskar vi de aktuella trenderna och...

Årets mäktigaste event 2024
Årets mäktigaste event 2024

Den 5 september bjöd Wayke tillsammans med MRF & Tidningen Motorbranschen in till ett event på Folkets Hus i Husby där de mäktigaste...

Här är bilbranschens mäktigaste kvinnor 2024
Här är bilbranschens mäktigaste kvinnor 2024

Vi kan nu presentera årets lista över Bilbranschens mäktigaste kvinnor. Juryn har bland flera hundra nominerade utsett de mäktigaste....

Carvana: från kris till lönsamhet med ledtidsoptimering
Carvana: från kris till lönsamhet med ledtidsoptimering

Under de senaste åren har den amerikanska onlinebaserade begagnathandlaren Carvana genomgått en imponerande förvandling, från att ha varit...

Vikten av att skapa en effektiv inköpsavdelning för begagnade bilar
Vikten av att skapa en effektiv inköpsavdelning för begagnade bilar

Med agentmodellens intåg och ett minskat konsumentintresse för nya bilar står auktoriserade återförsäljare inför ett vägval: att fortsätta...

FAQ

Här har vi samlat alla frågor som kom in under webinaret angående den nya konsumentköplagen. Har ni ytterligare frågor är ni varmt välkomna att höra av er till oss.

 

En annons är inte juridiskt sett ett bindande anbud som en offert (en annons är juridiskt sett en uppmaning till någon att lämna ett anbud). Därför går det att underrätta kunden, innan ordertecknande, om att priset är ett annat. Efter ingånget avtal finns en möjlighet till prisjustering på max 4% enligt MRFs leveransvillkor, men det kräver då att orsaken till prishöjningen legat utanför säljaren och importörens kontroll.
Nej! Generella friskrivningar är inte tillåtna längre. Däremot finns fortfarande möjligheten kvar i VDN om man tydligt anger vilka fel/avvikelser som gör att den säljs som reparationsobjekt. Är bilen trafikfarlig bör man även ange att den skall transporteras på lämpligt sätt från säljaren.
Skriver man O på alla delar i VDN utan att det de facto baseras på ett testprotokoll som utvisar att funktionaliteten på alla funktioner verkligen är osäkra, så blir då nog ändå att betrakta som en generell friskrivning som saknar rättslig verkan.
Reglerna om reservation för friskrivningar och generella friskrivningar som “ej garanti” “befintligt skick” är de samma. Dvs inte tillåtna. Däremot är vad som betecknas som ett fel, olika beroende på hur gammal bilen är och hur långt den rullat. Ett trasigt partikelfilter är t.ex. inte ett fel på en bil som rullat 40 000 mil men ett fel på en bil som rullat 1000 mil.
I Waykes publiceringsverktyg kommer det tydligt framgå om fraser blockerats i utrustningslistan. När det gäller lång beskrivning så kommer det finnas en generell text som guidar användaren i vilken text som inte får finnas med, dock kommer det inte komma upp någon aktiv information kring om den långa beskrivningen för en specifik annons innehåller otillåtna fraser. Vi vill också understryka att detta är ett hjälpmedel och ska inte betraktas som ett vattentätt regelverk för att förhindra att alla fraser som kan strida mot lagstiftning blockeras. Vill ni se mer konkret hur ändringarna ser ut i Wayke Dealer så rekommenderar vi er att ta del av denna instruktionsfilm
Varudeklaration kan i dagsläget laddas upp i Wayke Dealer under sektionen “Uppladdade dokument”. Varudeklarationen kommer då tydligt att synas efter utrustningslistan i annonsen under sektionen “Dokument”. I denna instruktionsfilm kan du se hur du enkelt laddar upp en varudeklaration på en bilannons. 

Vi arbetar för närvarande med två integrationsprojekt, MRF Begtest och Internal Cars som innebär att ni som använder något av dessa två system för att upprätta varudeklarationen per automatik kan populera den på era annonser på Wayke.se. Integrationerna kommer lanseras under hösten. Vi kommer också se över hur vi ännu tydligare kan framhäva varudeklarationen för konsumenterna i bilannonserna på wayke.se.
Enligt lagen är det enbart fel som är mer än normalt slitage som betraktas som ett köprättsligt fel på en begagnad vara. Därefter blir frågan om felet är ursprungligt, om säljaren inte kan visa (tex genom inbytestest) att felet inte fanns vid köpet eller att det är oförenligt med felets art att det kan ha funnits vid köpet.

Vi är såklart partiska i denna rekommendation och med det sagt så är vi på Wayke övertygade om att vårt publiceringsverktyg Wayke Dealer är ett utav marknadens bästa verktyg för att berika fordon, paketera dem med finans, försäkring, begagnatgarantier och tillbehör samt möjlighet att publicera dem i flertalet kanaler som Wayke.se, egen hemsida, Facebook, Blocket.se, och i vissa fall även på importörens hemsida. Så vår rekommendation är att börja använda Wayke Dealer som facit och som publiceringsverktyg.

I ca 25 % av annonserna förekom det enligt KOVs undersökning.
Vi på Wayke har en väldigt hög ambitionsnivå när det kommer till att biluppgifter som populeras av vårt publiceringsverktyg ska stämma överens med verkligheten. Men vi kan aldrig komma ifrån det faktum att vi inte har tillgång till bilarna fysiskt och kan därför inte kontrollera att alla biluppgifter stämmer överens med verkligheten. Med det sagt så kan vi inte ta fullt ansvar för om en bil annonseras felaktigt, däremot tar vi fullt ansvar för att rättning sker omgående när ni handlare rapporterar in fel i dessa biluppgifter. Vi tar också fullt ansvar för löpande höja kvalitetsnivån på biluppgifterna tillsammans med våra leverantörer samt hitta sätt för att underlätta felrapporteringen för er handlare.
Det stämmer att man som användare inte själv kan ändra bilspecifikationer i annonsen. Anledningen till detta är att Wayke är måna om att konsumenterna ska få en så korrekt bild som möjligt av en aktuell bil och därför har vi valt att denna sektion helt ska styras av oss på Wayke. Med det sagt är det för närvarande via supporten som man som användare kan göra en felanmälan för att rätta ett fel. Vi planerar dock att se över detta för att se om vi kan hitta smartare sätt för våra användare att anmäla fel i bilspecifikationerna.
Det finn inget lagkrav på att lämna garanti. Däremot har MRF krav på sina medlemmar att man lämnar garanti på 1-6 månader beroende på hur begagnad den aktuella bilen är.
Nej. Men man vet inte alltid om köparen är ett företag..

Ja. Enligt konsumentköplagen blir annonsmaterial och annat som utlovats eller lämnas i samband med köpet, avtalsinnehåll efter avtalets ingående.

I köplagen finns en betydligt större undersökningsplikt, särskilt om det är en fackman. Friskrivningar är även mer möjliga och slutligen kan man även avtala bort vissa bestämmelser i köplagen.

Din resa mot framgång börjar här. 

Kontakta oss så hjälper vi dig att hitta rätt väg.