BLOGG

BLOGG
TAGGAR
Wayke Dealer
Bilia är en av Sveriges största bilhandlare med närmare 200 anläggningar i landet och är auktoriserad återförsäljare för 19 varumärken. Sedan Waykes start 2017 har Bilia varit en viktig partner.
En aktör som Bilia behöver en plattform som kan hantera deras stora utbud av varumärken och bilar och samtidigt ge kontroll över annonseringen. Innan samarbetet med Wayke var man beroende av andra aktörer och saknade viss flexibilitet. Bilias storlek skapar också behovet av en lösning för att enkelt administrera försäljningsaktiviteter och kampanjer centralt för flera anläggningar från en och samma inloggning.
Idag är Wayke Dealer en central del av Bilias digitala infrastruktur och används dagligen för att paketera och annonsera bilar. När en bil publiceras syns den direkt i alla deras kanaler, inklusive på Waykes marknadsplats, Blocket, Bilia.se samt i vissa fall även på generalagentens webbplats. Fredrik Berlin, försäljningschef på Bilia Region Väst, med ansvar för nio Volvo-anläggningar, berättar:
– Det är enkelt att jobba i Wayke Dealer. Publiceringsflödet fungerar smidigt och vi kan berika annonserna med information, bilder och filmer. Mycket av datan förs över automatiskt från vårt affärssystem, vilket sparar tid.
Som "superanvändare" i Dealer kan Fredrik hantera alla sina anläggningar från ett och samma konto, vilket underlättar det dagliga arbetet:
– Behöver vi lägga upp eller justera en kampanj kan jag göra det centralt för alla anläggningar på en gång. Jag kan också enkelt se om en bil inte blivit publicerad och följa upp det direkt, säger Fredrik.
Wayke utgör även grunden för Bilias e-handel, då lagersidan bygger på data från Waykes API:er. Funktionen "köp online" gör det möjligt för kunder att köpa bilar direkt via bilia.se.
– Köp online-funktionen fungerar bra. Det är smidigt för kunden att klicka hem en bil, och vi använder också värderingsverktyget som stöd i hanteringen av inbyten, berättar Fredrik.
Wayke Dealer har blivit en naturlig del av Bilias arbetsprocess och utvecklats i takt med deras behov. Genom åren har Bilia visat nyfikenhet och mod att testa nya lösningar, vilket gjort dem till en stark partner i Waykes utveckling. Bilias engagemang och feedback har bidragit till att förfina och förbättra tjänsterna, särskilt genom deras involvering i samband med utveckling av nya produkter.
Alexandra Lidberg, Digitalchef på Bilia
Supporten och samarbetet med Wayke lyfts också som särskilt uppskattat av Bilia:
– Wayke är snabba på att återkoppla och löser eventuella problem direkt. De lyssnar på oss som kund och är alltid öppna för att hitta nya innovativa lösningar, säger Alexandra Lidberg, Digitalchef på Bilia.
Utöver den snabba återkopplingen uppskattar Bilia att all information samlas på ett och samma ställe, något som gör hanteringen av annonser och kampanjer mer överskådlig och effektiv. Att kunna arbeta sömlöst mellan olika anläggningar och ha tillgång till samtliga objekt under en inloggning har förenklat det dagliga arbetet för teamet.
– Flödet för publicering är väldigt intuitivt. Det sparar tid och gör att vi kan säkerställa en enhetlig närvaro i alla kanaler, säger Alexandra.
Samarbetet mellan Bilia och Wayke har successivt utökats och omfattar nu hela den nordiska marknaden. Nästa steg för Bilia blir att samla sina interna processer i Dealer för att optimera flöden och förbättra översikten av ledtider, ett arbete som redan är påbörjat.
Tveka inte att kontakta oss om du vill veta mer om våra case eller tjänster.
Prenumerera på bloggen och få våra senaste nyheter skickade direkt till din inkorg.