Skip to content

BLOGG

Porsche och Waykes partnerskap sedan 2018

Porsche och Waykes partnerskap sedan 2018

Sedan 2018 har Wayke och Porsche haft ett framgångsrikt och etablerat partnerskap, med målet att skapa en exklusiv och enhetlig upplevelse för Porsches kunder. Porsche ligger långt fram när det kommer till när det kommer till den digitala kundresan och tillsammans har vi genomfört flera innovativa initiativ som stärker deras varumärkesnärvaro och förbättrar kundupplevelsen. I det här caset lyfter vi fram två av dessa initiativ.

1. Exklusiv lagerbutik för begagnade Porschebilar

Bakgrund

Porsche stod inför en utmaning med att de inte kunde samla alla enskilda Porsche centers utbud av begagnade bilar. Istället hade de enskilda återförsäljarna egna butiker hos Blocket där de annonserade ut sitt lager av begagnade bilar, vilket ledde till att Porsche inte hade kontroll över varumärkesupplevelsen.

Lösning & resultat

För att säkerställa en exklusiv Porsche-upplevelse vid sökning av begagnade bilar i lager, byggde Wayke upp en lagerbutik för begagnade fordon, som man enkelt kommer åt via Porsches webbplats. På så sätt kunde Porsche säkerställa en enhetlig varumärkesresa för kunderna.

Partnerskapet innebär också att Porsche kan paketera hela begagnataffären och dra nytta av sin egen garanti, finansiering och försäkring för att leverera en sömlös Porsche-upplevelse.

Porsche - Wayke

 

2. Liveshopping för att aktivera Porsche Taycans

Bakgrund

Porsche ville göra en aktivering av begagnade helelektriska Porsche Taycans som de hade i lager och samtidigt locka fler besökare till Porsche center runt om i Sverige.

Lösning

I november 2023 arrangerade Wayke en liveshopping på Porsche Center i Danderyd. Sofia Forsling, vice vd på Wayke, ledde sändningen tillsammans med Håkan Nilsson, försäljningschef på Porsche Sverige och Jens Trulsson, bilexpert på Wayke.

Under den 30 minuter långa sändningen fick tusentals tittare följa med på en liveupplevelse från ett Porsche center och när Porsche Taycan utforskades. 

- För de flesta, är bilköpet den näst största investeringen efter hemmet, säger Sofia Forsling, vice vd på Wayke.

Det här sätter press på konsumenten att vara välinformerad och genomföra noggrann research innan de gör sitt köp. 

- Genom liveshopping kan Porsche ge en personlig shoppingupplevelse, djupvägledning och expertis, och samtidigt nå ut till tusentals tittare samtidigt, fortsätter Sofia. 

Under sändningen lades ett shoppinglager över videon där vi kunde länka till vissa specifika bilar som Porsche ville aktivera - dessa bilar fick en fantastisk exponering. Samtidigt kunde tittarna chatta live med Porsche och få svar på alla sina frågor.

Resultat

Total räckvidd: 521 000 över plattformar som Wayke.se, TikTok, Facebook och Instagram
Totala views: 1M
Ökning av trafik till objekt: 100%

Wayke jobbar tillsammans med Bambusers lösning för video commerce - se deras casefilm här. 



Se hela livesändningen här


 

Vill du veta mer?

Tveka inte att kontakta oss om du vill veta mer om något av våra case eller tjänster.

 

Håll koll på det senaste inom bilbranschen

Prenumerera på bloggen och få våra senaste nyheter skickade direkt till din inkorg.