Skip to content

BLOGG

Drive: Waykes lansering i Norge tillsammans med Norges Bilbransjeforbund

Drive: Waykes lansering i Norge tillsammans med Norges Bilbransjeforbund

Bakgrund

Redan innan Wayke lanserades i Sverige 2017, inleddes en dialog med branschförbundet Norges Bilbransjeforbund (NBF) i Norge, där Wayke presenterade sin vision och plan för den svenska marknaden:

  • Att vara en marknadsplats som erbjuder konsumenter kontrollerade bilar från Sveriges bilhandlare.
  • Att vara en teknikleverantör för Sveriges bilhandlare med hög innovationstakt som involverar hela bilaffären. 

Där väcktes ett stort intresse och sedan dess har NBF och en stor del av den norska bilbranschen följt Waykes svenska resa.


Utmaningarna i Norge

1. Monopol

Sverige och Norge har haft liknande situationer med inflytelserika marknadsplatser som har dikterat spelreglerna och har haft en stark inverkan på kundresan. Det här har inneburit att bilhandlare har haft begränsade möjligheter att lyfta fram sina erbjudanden. Med den position som marknadsplatserna har haft, har de dessutom kunnat göra rejäla prishöjningar utan att det nödvändigtvis har skett större förändringar i produkten.  

2. Ökat behov av datakontroll

Ändringar i hur bilar distribueras, hur kunderna vill köpa och sälja bilar, samt en ökande efterfrågan på sömlösa processer, ökade behovet av dataflöde och datakontroll. Bilbranschen generellt och återförsäljarna individuellt behövde själva ha kontroll över moderna, effektiva och kundvänliga verktyg och lösningar för att lyckas. Hittills har digitaliseringen av bilbranschen i Norge varit beroende av externa aktörer, och branschen hade inte kontroll över vare sig utveckling eller data.

3. Bristande systemstöd

Bilhandlarna i Norge har sedan länge arbetat strukturerat med inköp av bilar, men saknade ett systemstöd för olika inköpsprocesser, beroende på vilken typ av affär det gällde. Behovet av att kunna ha skräddarsydda processer för olika varumärken eller specifika affärskategorier som leasingavtal, budgetfordon eller lyxbilar var exempelvis stort. 


Lösningen: Initiativet Drive

I januari 2023 stod avtalet klart mellan Wayke och NBF och projektet med att digitalisera bilhandeln i Norge och skapa tryggare förutsättningar för köpare och säljare av bil påbörjades. Bilbranschen gick samman och bildade det gemensamma bolaget Drive, med målet att ta Waykes teknik och SaaS-lösning för bilhandlare till Norge och lansera en ny marknadsplats, fokuserad enbart på bilar från den auktoriserade bilhandeln.

Teknisk utveckling och lansering

Waykes dealer-plattform innehåller de hjälpmedel som bilhandlarna behövde för att stärka sin begagnatbilsprocess och e-handel samt skapa AI-baserade värderingstjänster, hemsidor och andra komponenter som radikalt förbättrar både deras och kundens bilaffär. 

Inträdet i Norge ställde även nya krav på Waykes plattform, bland annat stöd för dynamiska inköpsprocesser. Wayke påbörjade därför vidareutvecklingen av Dealer i början av 2023 genom ett nära samarbete med flera handlargrupperingar i Norge för att identifiera marknadens specifika krav och behov. Plattformen utökades med en norsk värderingsmotor, databerikningsmodell och stöd för att kunna hantera inköpsprocessen i Dealer. 

28 februari 2024 lanserades marknadsplatsen Drive.no.

Drive.no
Marknadsplatsen drive.no


Resultatet

Redan vid lanseringen av Drive fanns hälften av den auktoriserade norska handelns bilar på Drive.no och arbetet med att inkludera fler handlare fortsätter. 

- Genom Drive säkerställer vi att bilhandlarna får en modern digital verktygslåda för hantering, publicering, köp och försäljning av bilar och tjänster. Teamet på Wayke och deras plattform ger bilbranschen i Norge en mycket bra plattform för framtiden, säger Tore Rylander, försäljningschef bilhandel på NBF.

Med Drives etablering i Norge har den norska bilhandeln fått en partner som lyssnar och har stor förståelse för deras vardagliga utmaningar. En partner med hög innovationstakt som på kort tid har lyckats lösa problem som handlarna har haft på brottats med i flera år. Tack vare detta har handlarna fått möjlighet att ta kontroll över sin affär med tillgång till tillförlitlig kunddata som ger stöd för att fatta rätt affärskritiska beslut. 

- För den norska bilbranschen har det varit viktigt att lansera Drive för hantering och försäljning av begagnade bilar - nu kan branschen vara med och styra sin egen framtid! Det här är kritiskt med tanke på ägandeskap av data, kontroll över värdekedjan och utveckling av branschen. Med Waykes plattform har vi en solid grund för att nå detta mål, säger Eirik Foss Stene, vd på Drive.

Eirik Foss Stene, vd på Drive
Eirik Foss Stene, vd på Drive.

Sulland är en av de norska återförsäljarna som är inne och arbetar i Drive dealer. 

- Genom Drive Dealer har vi etablerat en helt digital, effektiv och överskådlig process för begagnade bilar. Verktyget används av våra säljare från första kundkontakt till dess att bilen är såld och överlämnad till den nya ägaren. Vår regel är: "Varje åtgärd med en kund kräver en åtgärd i Dealer", säger Rolf Henry Kjeilen, försäljningschef begagnade bilar på Sullandkoncernen.

Med Drive.no har en ny standard satts för bilaffärer i Norge, där konsumentens trygghet står i fokus. 

- Drive.no bidrar till en ökad trygghet för konsumenten, både när det gäller köp och försäljning eller inbyte av deras bil. För mig som återförsäljare innebär det att jag kan erbjuda begagnade bilar på en professionell marknadsplats, bestående av seriösa återförsäljare, där det ställs höga krav på konsumenträttigheter och garantivillkor, säger Rolf Henry Kjeilen.


Framtiden

Samarbetet mellan Wayke och Drive har lett till stora förbättringar av plattformen som nu är redo att möta krav från två marknader. Marknadssynergierna är stora då kunskap och teknologi som används på den ena marknaden, även har varit till nytta för den andra. 

Wayke och Drive jobbar kontinuerligt med att uppdatera och förbättra plattformen för att kunna möta nya behov från bilhandlare och konsumenter. De planerar, utvecklar och innoverar tillsammans i högt tempo. 

Hela processen från beslut till lansering har varit en spännande och inspirerande resa, med ett mycket gott samarbete över landsgränserna mellan Sverige och Norge. Trots att vi fortfarande är i lanseringsfasen i Norge, är det tydligt att plattformen har välkomnats av de norska bilhandlarna. Vi ser verkligen fram emot den fortsatta utvecklingen och samarbetet mellan det norska teamet på Drive och det svenska teamet på Wayke, säger Tore Rylander.



Vill du veta mer Wayke och vart vi är på väg?

 

Håll koll på det senaste!

Prenumerera på bloggen och få våra senaste nyheter skickade direkt till din inkorg.