Skip to content

BLOGG

Så arbetar Berners med Köp Online

Så arbetar Berners med Köp Online

Berners är en av de handlare som tidigt förstod vikten av att göra det möjligt för kunderna att klicka hem sin bil och har därför aktiverat Waykes Köp Online både på marknadsplatsen och på sin egen hemsida och affärer görs i båda kanalerna. Vi fick ta begagnatansvarig, Mattias Broström, på pulsen för att höra hur de rent praktiskt jobbar med Köp Online och hur man gått till väga för att få med sig hela organisationen och få den digitala och fysiska kanalen att jobba effektivt tillsammans.

Ni har varit igång med Köp Online tidigt, vad fick er att aktivera era digitala säljkanaler?

- Vi förstod tidigt att digitaliseringen är här för att stanna och vi vill verkligen hoppa på tåget som går nu. Genom att ligga i framkant kan vi dra lärdomarna i ett tidigt stadie. Trots att det ännu är små volymer som säljs online vet vi att det är helt rätt i tiden.

Hur har ni fått med er säljstyrkan på digitaliseringståget?

- Vi involverade säljarna tidigt i diskussionen och var noga med att förmedla vilka möjligheter det här faktiskt ger dem. Det uppstod förstås en del frågor kring det praktiska, men alla var positivt inställda och stod beredda när vi aktiverade tjänsten. Det var inte tal om att känna någon konkurrens utan alla såg det som ett komplement till den fysiska affären och som en möjlighet att få sälja ännu fler bilar. Vi har skapat en gruppmail dit alla online-ordrar går, sedan är det först till kvarn som gäller bland säljarna!

Vad är utmaningen med att få ihop digitala och fysiska kanaler?

- Vi hade en situation där en kund klickade hem bilen hemifrån, samtidigt som en annan kund var i bilhallen och köpte bilen. Det kändes initialt olyckligt, men vi kunde lösa det väldigt bra och vi hittade en liknande bil som ännu inte annonserats ut ännu till online-kunden. Så i slutänden fick vi sälja ytterligare en bil till en kund vi kanske inte hade nått annars. Vi ser också en utmaning i att inbytet är svårt att hantera fullt ut digitalt, det är mer handpåläggning i den processen. Men än så länge ser vi att kunderna uppskattar att kunna göra större delen av affären hemma, men ändå få träffa en riktig person av kött och blod när affären ska sys ihop.

Vad är den största möjligheten med Köp Online?

- Den absolut största fördelen är att kunden kan klicka hem bilen hemifrån och att vi ökar vår tillgänglighet även utanför våra ordinarie öppettider. Kunden känner att den alltid kan få kontakt och jag är övertygad om att det kommer ge oss fler affärer på sikt.

Vad har ni fått för respons från kunderna?

- Vad jag hört från mina säljare så är det enbart positiva upplevelser från våra kunder. Vi ska bli ännu bättre på att strukturera upp vår uppföljning så att vi kan lära oss av varje onlinekund. På så sätt kommer vi kunna fortsätta att ligga i framkant i digitaliseringen.


 

Vill du veta mer?

Tveka inte att kontakta oss om du vill veta mer om våra case eller tjänster.

Håll koll på det senaste!

Prenumerera på bloggen och få våra senaste nyheter skickade direkt till din inkorg.