BLOGG
92% av bilköparnas köpresa sker online och över 60% av bilköparna besöker bilhandlarens webbplats innan de genomför ett köp. Sedan pandemin har digitaliseringen av bilbranschen tagit en rusande fart, och det är en trend som ser ut att fortsätta. Att ha en hemsida anpassad för bilförsäljning är viktigare än någonsin, i den här artikeln berättar vi varför.
En viktig del i köpresan för bil
Enligt Waykes årliga kundundersökning är marknadsplatserna den digitala kanal som ligger i topp. Det faller sig förstås naturligt då marknadsplatsens roll är att samla ett stort utbud, vilket passar kundresan väl då man åtminstone i början utforskar många olika varumärken.
Bilhandlarnas egen hemsida ligger på en stabil andraplats och här vet vi att den spelar en oerhört stor och viktig roll i bilköparens resa. Det är nämligen här man som bilköpare kan bilda sig en uppfattning om bilhandlaren i fråga och där man avgör om bilhandlarens produkter och tjänster lever upp till förväntningarna.
Inte bara en hemsida, en digital bilhall öppen 24/7
Fram tills för några år sedan, kunde bilhandlare med en enkel hemsida stå ut i konkurrensen gentemot sina branschkollegor. Idag är det inte längre ett alternativ, utan en förutsättning att ha en digital närvaro. En bilhandlares webbplats bör vara den digitala motsvarigheten till den fysiska bilhallen. En bilhall som är tillgänglig oavsett tid på dygnet eller var besökaren befinner sig geografiskt, där potentiella kunder kan utforska utbudet av bilar, lära sig mer om olika modeller och till och med ta sitt köpbeslut.
Spara kostnader med inbyggd funktionalitet för bilar i lager
En bilhandlares hemsida bör ha en lagersida där bilar i lager visas upp samt en bra sök- och filterfunktion. Dessa funktioner gör det lättare för besökaren att hitta den perfekta bilen som matchar deras önskemål och behov.
Traditionella Content Management Systems (CMS) har inte denna funktionalitet som en inbyggd del i plattformen, vilket innebär att det kan krävas utveckling för att implementera den. Detta kan bli både kostsamt och tidskrävande.
Det finns flera viktiga faktorer som en potentiell kund behöver ta hänsyn till innan de är redo att genomföra ett bilköp. Utan en effektiv sök- och filterfunktion på webbplatsen kan besökarna få svårt att hitta den bil som uppfyller deras specifika preferenser och krav. Genom att erbjuda möjligheten att söka och sortera bilar baserat på kriterier som märke, modell, pris, och bränsletyp, kan hemsidan underlätta köpprocessen och förbättra användarupplevelsen för besökarna.
Berikade annonser med erbjudanden och biluppgifter
I takt med att allt färre kunder besöker fysiska bilhallar i sökandet efter information, är det viktigt att förse dem med så mycket relevant information som möjligt online. Med en hemsida anpassad för bilförsäljning kan bilhandlare berika sina bilannonser med relevant information och engagerande innehåll. Med alternativ för försäkring, finansiering, garantier och tillbehör, kan de öka kundernas intresse och förbättra chanserna för en lyckad försäljning. En väl paketerad bil, som erbjuder en helhetslösning för kunden, ökar inte bara chanserna till försäljning utan ökar också marginalen på varje affär.
Läs gärna vårt kundcase med Nybergs Bil, som med hjälp av Waykes hemsidelösning minskade sina kostnader samtidigt som de fick en webbplats anpassad för bilförsäljning. De såg dessutom en markant ökning i besökare och sidvisningar.
Vill du ta del av fler insikter från Wayke?
Ladda ner vår rapport där vi bland annat går igenom resultatet från vår årliga kundundersökning samt ger fler insikter från bilköp online.