BLOGG

BLOGG
TAGGAR
NyheterWayke är idag en självklar del av den svenska bilhandeln. Som Sveriges näst största marknadsplats för bilar hjälper vi både handlare och konsumenter att genomföra trygga och smidiga affärer. Över 80 procent av den auktoriserade handeln är idag våra partners eller kunder, och intresset för wayke.se växer stadigt. Men vägen hit har varit allt annat än spikrak.
När vi lanserade Wayke 2017 var målet tydligt: vi skulle utmana Blocket och skapa en modern plattform för bilhandlare. Lanseringen var stor – ballonger, glass och en bransch som var mer än redo att hoppa på tåget. Två stora aktörer valde att lägga sin affär hos oss, och vi kallades snabbt för "Blocketdödaren". Ambitionsnivån var skyhög.
Men verkligheten slog tillbaka. Vi genererade färre leads än förväntat, och när bilhandlarna började gå tillbaka till Blocket blev det tydligt att vi behövde tänka om.
Vår vd Martin på väg genom Sverige 2016, från Ystad i söder till Kiruna i norr, för att möta handlare och sprida ordet om Wayke!
Flera handlare flyttade över all sin begagnatförsäljning till Wayke.
Vi insåg att vi hade haft lite bråttom. Vi trodde att vi kunde förändra marknaden snabbare än den var redo för, och vi lyssnade inte tillräckligt. Det var en tuff insikt, men också en nödvändig sådan.
2019 tog vi ett steg tillbaka, minskade kostnader och började fokusera på en bredare strategi. Det var här vi verkligen började förstå vår roll: vi behövde vara mer än en marknadsplats – vi behövde hjälpa bilhandlarna att navigera digitaliseringen och ge dem verktygen för att stärka sin affär.
När pandemin kom 2020 blev digitalisering en överlevnadsfråga för bilhandlarna. Vi hade redan börjat utveckla digitala affärsverktyg, men många förstod inte deras värde – förrän det var för sent. Ett exempel var vår lösning för att klicka hem en bil online. När vi först presenterade den var responsen sval. Men när pandemin slog till och digital försäljning blev nödvändigt, blev våra kunder glada att vi hade varit steget före.
Vårt fokus på digitala verktyg och datadriven handel föll sig naturligt i tiden. Bilbranschen gick från att förlita sig på erfarenhet och magkänsla till att arbeta mer systematiskt med leads och marknadsföring – och vi var där för att ge dem insikterna och verktygen de behövde.
Det största kvittot på att vår modell fungerar kom 2023, när Norges Bilbransjeforbund valde att ansluta sig till oss. Vi hade haft kontakt med dem redan 2017, men då var de inte intresserade. Fyra år senare var det de som kontaktade oss. De såg vad vi hade byggt och ville veta hur vi hade lyckats. Det blev startskottet för Drive, norska motsvarigheten till Wayke.
Etableringen i Norge drev på vår utveckling ännu mer. De norska handlarna hade andra krav, vilket ledde till förbättringar som även gynnade våra svenska kunder. Man kan säga att det verkliga skiftet till att även bli en teknikleverantör kom här.
2023 bildade norska bilbranschen initiativet Drive, med målet att ta Waykes teknik och SaaS-lösning till Norge samt lansera en ny marknadsplats, fokuserad enbart på bilar från den auktoriserade bilhandeln.
Idag är vi en ledande teknikleverantör för bilhandeln i Sverige och Norge. Vår utveckling drivs av våra kunder – vi bygger de tjänster bilhandlarna verkligen behöver. De vet exakt vad som fungerar i vardagen, och vi bidrar med teknik och visioner som tar deras affär vidare.
Vi har nyligen lanserat ny funktionalitet för inköp och iordningställande, vilket hjälper bilhandlare att effektivisera sina processer och öka lönsamheten. Vi fortsätter att utveckla värdeskapande tjänster med målet att minska antalet system som handlarna behöver använda – och därmed förenkla både deras arbete och kostnader. AI-utvecklingen öppnar också enorma möjligheter, och vår plattform Wayke Dealer kommer att bli ännu mer intelligent och ge proaktivt beslutsstöd.
Även vår marknadsplats wayke.se står inför förbättringar. Vi vill fortsätta våra resa mot att bli den självklara platsen för alla som ska köpa, sälja eller byta bil, och vi bygger nu nya funktioner för att optimera leadshanteringen och skapa ännu bättre upplevelser för våra besökare.
Vi har lärt oss mycket under de senaste åren, men en sak har alltid varit tydlig: vårt mål är att hjälpa bilhandlarna att tackla förändringarna de möter. Och vi är bara i början av den resan.
Tveka inte att ta kontakt.
Prenumerera på bloggen och få våra senaste nyheter skickade direkt till din inkorg.