Skip to content

BLOGG

Kraftig ökning av bilköp online

Kraftig ökning av bilköp online

Andelen svenskar som klickar hem skor, kläder, kosmetika eller elektronik har ökat lavinartat de senaste åren. Bilbranschen har länge stretat emot den digitala trenden men detta har nu förändrats. Allt fler svenskar väljer nu att köpa sin bil online, vilket var otänkbart för bara några år sedan. 

Bilhandlarnas närvaro online är viktigare än någonsin

Konsumentbeteendet inom bilbranschen har snabbt förändrats, och allt tyder på att bilköp online bara kommer öka i framtiden. Pandemin har accelererat digitaliseringen, men att den skulle förändra hela bilbranschen så snabbt var det få som kunde förutspå. Enligt Waykes kundundersökning svarade 66% att sannolikheten att de skulle köpa sin nästa bil online var hög och under 2023 ökade bilköpen online på Wayke med 59%.

- Att covid påverkar köpbeteendet och skyndar på digitaliseringen märkte många tidigt. Men att det skulle förändra hela bilbranschen så här fort och omfattande var det få, om någon, som gissade, säger Martin Fransson, vd på Wayke.

Bilhandlare som har investerat tid och resurser i att skapa en digital närvaro och erbjuda kunderna enkel och smidig service ligger nu i framkant på bilmarknaden. Bilhandlare som integrerar digitala lösningar har lättare att anpassa sig till kundernas skiftande förväntningar.

Bilbranschen är fygital

Bilköparna har sällan en helt digital eller helt fysisk kundresa. Det är snarare en kombination av digitala och fysiska touchpoints, det vi kallar en fygital kundresa. Bilköparna tycker om att konsumera innehåll och scrolla runt efter bilar digitalt. Runt 40% önskar faktiskt inte träffa en säljare i den traditionella bemärkelsen, men över 80% vill provköra en bil. Resultaten tyder på att bilhandlare måste kombinera traditionella försäljningsmetoder med digitala lösningar för att hålla jämna steg med marknadens förändringar.

-Även om tekniken tar stora steg framåt, är det personliga mötet fortfarande viktigt. Här har handlarna ett gyllene tillfälle att fånga in fler provkörningar den digitala vägen och sedan säkerställa att den fysiska upplevelsen blir i värdsklass, säger Sofia Forsling, vice vd Wayke.

En digital bilhall är mer avgörande än någonsin

Över 60% av bilköpare besöker bilhandlarens webbplats innan köp, vilket gör hemsidan till en viktig del av säljprocessen. En bilhandlares hemsida fungerar som ett skyltfönster där kunden enkelt ska kunna utforska utbudet och få information om den nya drömbilen. Möjligheten att beställa sin nya bil från soffan bör vara enkel och problemfri.

Att skapa en köpknapp är enkelt, men hur man skapar den bästa fygitala upplevelsen och får med sig hela organisationen är en annan utmaning. Inom det digitala är det viktigt för en bilhandlare att erbjuda en smidig och användarvänlig webbplats, erbjuda flera kontaktvägar, ha en effektiv struktur för att hantera webbordrar, erbjuda hemleverans samt ha god kontroll över sina data.



Vill du ta del av fler insikter från Wayke?

Ladda ner vår insiktsrapport där vi bland annat går igenom resultatet från vår årliga kundundersökning samt ger fler insikter från bilköp online.

Ladda ner rapporten


Håll koll på det senaste inom bilbranschen

Prenumerera på bloggen och få våra senaste nyheter skickade direkt till din inkorg.