Wayke Blogg

Din Bils syn på agentmodellen

Skriven av Sofia Forsling | Apr 30, 2024 2:43:00 PM

Övergången till agentmodellen för Audi har skett gradvis. Den började med Fleet Agency där alla elbilar som såldes till stora och medelstora företag såldes direkt från generalagenten. Sedan 1 november 2023 har även all försäljning av elbilar till privatpersoner gått över till direktförsäljning. Den del av försäljningen som Din Bil själva hanterar är de traditionella drivlinorna för konsument samt all försäljning till mindre företag. 

Vi fick möjligheten att ställa några frågor till Mikael Andersson, Märkeschef för Audi Stockholm inom Din Bil.

Vad har den största förändringen varit med agentmodellen?

Det är numera väldigt mycket enklare att kommunicera bilens pris, vilket ger en ökad trygghet för konsumenten, men också för säljarna. Kunden vet nu att den fått det bästa priset och säljaren behöver inte heller oroa sig för att kunden ska åka runt till flera handlare.


Mikael Andersson, Märkeschef för Audi Stockholm inom Din Bil.

Behöver säljarens roll förändras?

Ja, det tror jag och säljarens roll blir också viktigare. När vi inte längre konkurrerar om priset måste vi leverera en ännu bättre kundupplevelse i varje möte, oavsett om det är i hallen eller digitalt. Det är där vi verkligen kan sticka ut.

Hur skulle du säga att övergången till agentmodellen påverkat er vardag?

En stor praktisk förändring är att vi inte längre ansvarar för lagerbilar, vilket förstås är en lättnad i form av lagerkostnader. Många detaljer i samarbetet i en ny affärsmodell behöver sätta sig under 2024 innan vi kan se hela effekten och exakta lösningar för till exempel marknadsföring.

Vad känner du att ni måste göra annorlunda framåt?

Nu är det ännu viktigare för Din Bil att stärka upp relationen till kunden och leverera riktigt bra kringtjänster löpande även efter att bilen levererats. Vi kommer själva äga den paketeringen och det bli viktigt för oss att nå ut med detta både i hallen men förstås även i den digitala kundresan. Vi satsar stort på en ny hemsida där vi ska kunna ta hand om kunden genom hela bilägandet.  

Missa inte våra andra intervjuer om agentmodellen med Cupra och BMW.


Vill du ta del av fler insikter från Wayke?

Ladda ner vår insiktsrapport där vi bland annat går igenom resultatet från vår årliga kundundersökning samt ger fler insikter från bilköp online.