Skip to content

BLOGG

5 tips för hur du optimerar din annonsering och försäljning av bil

5 tips för hur du optimerar din annonsering och försäljning av bil

Med enkla medel kan du få ut mer av din annonsering och försäljning av bil. Här ger vi ge dig några konkreta tips om hur du kan jobba smartare och på så sätt optimera dina annonskostnader.

1. Se till att ha välpaketerade annonser

För att maximera effekten av dina annonser är det viktigt att se till att de är välpaketerade med relevant och engagerande innehåll. Se till att alla kontaktvägar är aktiverade och uppdaterade för att göra det så enkelt som möjligt för potentiella kunder att komma i kontakt med dig. Presentera även olika finansieringsalternativ tydligt för att underlätta för köpare att fatta beslut.

2. Jobba smart med exportfilter

Genom att använda exportfilter inne i Wayke Dealer kan du effektivt välja vilka bilar som endast ska visas på Wayke, och vilka som till exempel ska visas på andra marknadsplatser som Blocket och BytBil. Vi ser att många av våra bilhandlare väljer att annonsera på alla marknadsplatser, vilket i sin tur innebär att de betalar för annonsering på flera platser samtidigt.

Här är vår rekommendation att du testar en plats i taget - och att du jobbar smart med dina exportfilter. Du har möjlighet att välja när du vill exportera dina annonser till Blocket. Exempelvis efter att annonsen har legat uppe i ett antal dagar. Du kan även skapa filter baserat på pris, miltal eller modellår.

3. Boosta annonsen på sociala medier

Om du har en bil som stått länge i lager tror vi att den annonsen kanske inte setts av rätt köpare. Istället för att sänka priset eller förnya annonsen till samma publik kan du boosta annonsen på Facebook och Instagram. Tack vare Waykes besöksdata och Metas algoritmer kan vi marknadsföra din annons mot individer som nyligen visat intresse för liknande bilar. Vi ser en tydlig effekt i både räckvidd och konvertering när annonser boostas smart.

4. Löpande annonsering på sociala medier

Att ha en “always-on” där hela eller utvalda delar av lagret annonseras som en karusell i Metas kanaler har bevisat hög effekt, då annonsen blir smartare och smartare över tid och levererar högkvalitativa leads från rätt kunder.

5. Aktivera köp online

Vi ser att 66% av kunderna är beredda att klicka hem bilen online och därför är det en god idé att aktivera Köp Online-funktionen som ett ytterligare alternativ för kunden att konvertera. Du som handlare får en order serverad med inbyte, finansiering, försäkring, tillbehör och eventuell hemleverans.


 

Vill du ta del av fler insikter från Wayke?

Ladda ner vår insiktsrapport där vi bland annat går igenom resultatet från vår årliga kundundersökning samt ger fler insikter från bilköp online.

Ladda ner rapporten

Håll koll på det senaste inom bilbranschen

Prenumerera på bloggen och få våra senaste nyheter skickade direkt till din inkorg.