När Porsche ville bredda sin kundbas, och nå bilköpare som var nya till märket, valde man att arbeta med Waykes Paid Social-tjänst. Resultatet blev större räckvidd, fler leads och en tydligare närvaro hos en helt ny målgrupp. Håkan Nilsson, Sales Manager på Porsche Sverige, ger insyn i Porsches resa med Wayke.
Porsche hanterar många modeller och återförsäljare, samtidigt som varumärkets premiumkänsla alltid måste bevaras. Det globala systemet Porsche Finder, som användes tidigare, är inte fullt ut anpassat för den svenska marknaden. Konsekvensen blev manuella arbetsflöden, ojämn publicering och en splittrad kundresa.
Sedan 2018 har Wayke fungerat som en komplett plattform för Porsches begagnataffär i Sverige. Genom en samlad märkessida kan Porsche styra hela presentationen: paketering, finansiering, försäkring och garantier – allt under ett varumärkestak.
– Vi fick en varumärkesanpassad miljö där vi kan paketera hela erbjudandet med kvalitet och säkerställa kundupplevelsen hela vägen, säger Håkan Nilsson.
Håkan Nilsson, Sales Manager på Porsche Sverige
Under 2025 genomförde Porsche två Paid Social-kampanjer via Wayke. Målet var att nå nya kundgrupper inför lanseringen av elektrifierade modeller som helt elektriska Macan och nya uppdaterade Cayenne Plug in Hybrid. Och kampanjerna träffade rätt, berättar Håkan:
– Vi behövde nå personer som inte visste att vi har bilar för dem. Många tror fortfarande att Porsche är ett renodlat sportbilsmärke, trots att vi är nästan 70 procent elektrifierade. Vi såg tillväxtpotential i att nå nya segment och tack vare kampanjerna nådde vi en målgrupp som är lagom bilintresserad men som uppskattar kvalitet och valfrihet och som annars inte hade hittat till oss.”
En stor del av trafiken från annonseringen bestod alltså av personer som inte tidigare tittat på Porsche. För återförsäljarna syntes effekten tydligt: fler relevanta leads, bättre underlag och större intresse från nya kundtyper. För den nylanserade helt elektrisa Porsche Macan ligger andelen privatkunder som är helt nya till märket på 62–65 procent, vilket innebär att majoriteten byter in en bil från ett helt annat varumärke. Waykes kampanjrapporter gav dessutom Porsche en tydlig bild av räckvidd, klick och engagemang, något som underlättar analys och uppföljning.
För Porsche har samarbetet varit mer än en kampanjleverans. Kontakten, enkelheten och viljan att utvecklas tillsammans med proaktiviteten har varit avgörande.
– Det jag uppskattar mest är att Wayke kommer med idéer. De hör av sig och föreslår saker. Och vi är sådana som vågar prova nytt, säger Håkan.
Tveka inte att kontakta oss om du vill veta mer om något av våra case eller tjänster.