Onlineköp i framkant hos Söderbergs Bil

INTERVJU – JOAKIM WIK, SÖDERBERGS BIL

Onlineköp i framkant hos Söderbergs Bil

Bilbranschen närmar sig successivt en kundresa som är helt digital. Undersökningar som Wayke gjort visar att fler och fler kunder nu blir redo att klicka hem sin bil, under förutsättning att den är transparent presenterad och gärna innehåller garantier.

Under hösten lanserade Wayke tjänsten Köp Online. Redan i första versionen kunde besökaren hantera sitt inbyte, välja finansieringsform och försäkring med sin faktiska månadskostnad redan uträknad. En av handlarna som varit med sedan start är Söderbergs Bil och vi tänkte ta pulsen på dem och höra hur de ser på online-köp av bil.

Hur var det att vara med i Waykes pilotgrupp för tjänsten Köp Online?

"Det var väldigt spännande och lärorikt. Vi strävar alltid efter att ha en hög utvecklingstakt och det var väldigt roligt at få vara med och utforma produkten i ett så tidigt skede."

Ni har ju även Köp Online på er egen hemsida. Hur tänker ni om att jobba med Köp Online i flera kanaler?

"För oss har det varit väldigt viktigt att kunna visa upp Köp Online i flera steg i kundresan, både när man fortfarande söker brett och när man faktiskt bestämt sig för ett märke. Vår hemsida blir viktigare och viktigare, i takt med att de fysiska besöken minskar. Den måste alltid vara uppdaterad med ny teknik och rätt innehåll."

Hur har det varit att jobba med Waykes olika komponenter i detta?

"Redan när Wayke lanserade valde vi att bygga vår lagersida på Waykes API:er. När vi sedan skulle implementera Köp Online-API:et var en stor del av jobbet redan på plats, så vi kunde med bara några timmars utveckling vara igång på egen hemsida, men ändå ha ett komplett flöde på plats."

Det som många såklart undrar över, säljer ni några bilar online ännu?

"Ja, faktiskt! Vi har gjort ett 20-tal affärer online, både från egen hemsida och från Wayke. Det är kul att se att det finns så pass många kunder som är redo, men också hur väl detta tagits emot från våra säljare. De kunder vi pratat med har varit otroligt nöjda med upplevelsen, särskilt de som fått bilen levererad ända hem. Då blir det på riktigt."

Vad tror du om framtiden för Köp Online för bilhandlarna?

"Jag tror att det ganska snart blir en hygienfaktor att erbjuda detta i de kanaler som kunderna befinner sig i. Det kommer också sätta en helt ny press på branschen att bli transparenta och bra på att hitta olika typer av paketeringar som gör att kunden känner sig trygg. När vi har det på plats tror jag att vi kommer se de verkligt stora kliven!"

Vill du veta mer om köp online? Kontakta oss.