Wayke Blogg

Hur viktiga är begagnatgarantierna egentligen?

Skriven av Daniel Ahlenblad | Nov 9, 2022 12:28:00 PM


När vi frågar besökare på wayke.se vad som får dem att känna trygghet vid ett bilköp stavas det garantier. När nu även bilbranschen tar stora digitala kliv och erbjuder sina bilar att klickas hem online blir trygghetsfrågan ännu viktigare.

Sneglar man på länder som ligger långt före Sverige i online-köp av bil ser vi att man pratar om unika garantier, ”Life Time Warranties” och certifierade bilhandlare. Vi ser också att man kommit väldigt långt i hur man presenterar den unika bilen och att man tagit frågan om att vara transparent på stort allvar.

På hemmaplan finns en rad olika paketeringar ute på marknaden och vi tänkte djupdyka lite i frågan kring garantier och trygghet tillsammans med en riktig expert, tillika Waykes partner, Johan Carlsson, Head of Used Car Operations på Volvo Cars Sverige.

Vad tror du blir viktigast för bilhandeln i den digitala omställningen för att kunderna ska känna den trygghet som de efterfrågar?

Jag tror att det är väldigt viktig att vara transparent mot kunden. Det innebär att man är tydlig med vad som ingår i en begagnatgaranti, varu- deklaration (VDN), testprotokoll och eventuella mindre skador. Jag tror också på att vara tydlig med att det faktiskt inte är en ny bil kunden köper och att vissa mindre skador kan accepteras i relation till ålder och miltal.

Hur viktig är garantipaketeringen för begagnataffären egentligen?

- Den är enormt viktig, då den skapar en trygghet för kunden. När köpen av begagnade bilar blir ännu mer digitala så är garanti nästan ett krav för att lyckas. Sedan kan man förstås diskutera längd och innehåll, men jag tror att kraven på tydliga och bra garantier kommer att öka från kunderna. Jag menar, vi vänjer våra kunder vid bekymmersfritt ägande kring våra nya bilar, varför skulle då kunden vilja ha det annorlunda när de köper en begagnad bil?

Hur jobbar Volvo Cars med att stärka hela ekosystemet för handlaren?

- Vi har en stor fördel att ha ett sådant starkt ekosystem som vi har på Volvo. I stort sett alla diskussioner vi har utgår alltid från handlaren och vi försöker alltid anpassa oss efter den situation som råder här och nu. Ett exempel på detta är kampanjen som pågår just nu där Volvia, Volvofinans Bank och Volvo Cars Sverige samarbetar för att lansera Köp Online på Wayke. Detta gör vi för att öka försäljningen av våra handlares lagerbilar, där kunden förutom bilen också kan hantera sitt inbyte, klicka hem finans och försäkring och även få bilen hem- levererad. Vårt starka ekosystem är också en stor fördel i till exempel Volvo Selekt där kunden kan vända sig till vilken handlare som helst för att få ett eventuellt fel på bilen lagat.

Tror du att Sverige kommer att följa trenden med långa garantier och certifierade handlare?

- Absolut! Vi är ju redan där via Volvo Selekt och Volvo kommer fortsätta öka satsningen på begagnat. Nästan alla svenska Volvohandlare är idag Selekt-certifierade och den längsta Selekt-garanti vi erbjuder på en begagnad bil kan, vid rätt förutsättningar, vara så lång som 36 månader och 13 000 mil.
Vi lär kunden, via privat- leasing, att det är enkelt att äga bil. De kraven kommer kunden att ta med sig till sitt nästa begagnatköp och då gäller det att vi levererar.