Hur står det egentligen till med ledtiderna? Under en period av nollränteläge och en stabil begagnatmarknad är det många i branschen som inte har prioriterat att hålla koll på köpflöden och ställtider. Nu med högre räntor är det inte längre gratis att finansiera ett lager av bilar – vilket också är skälet att åter ta kontroll över ledtiderna.
I snitt kostar det mellan 300 och 400 kr per dag att ha en bil stående. Här tappar man alltså dagligen på marginalen. Summan grundar sig i allt från kostnader för att finansiera upp bilen till lager- och lokalkostnader samt löner.
Bilen börjar kosta pengar så fort den levererats in. Enligt MRF är den genomsnittliga ställtiden 64 dagar, fördelat mellan eventuella åtgärder för bilen och innan bilen säljs. Det innebär betydande kostnader på det stora hela, kostnader som vi till stor del kan undvika. Läs gärna vår artikel om amerikanska onlinebaserade Carvana som med hjälp av ledtidsoptimering lyckades vända bolaget från kris till lönsamhet.
Det finns de som har lyckats bra med att effektivisera sina processer och därigenom förbättra kundupplevelsen. Genom att frigöra marginaler kan dessa aktörer erbjuda tjänster som exempelvis hemleverans av bilen till kundens garageuppfart. Utan effektivisering skulle denna typ av attraktiva erbjudanden vara omöjliga att upprätthålla.
Att öka lönsamheten handlar alltså inte bara om att visa bättre siffror, utan även om att kunna investera i tjänster och erbjudanden som gör en mer relevant och konkurrenskraftig hos kunderna.
Att införa systemstöd är en viktig del av lösningen. Systemstödet hjälper till att hålla koll på tiden bilen står, men den verkliga utmaningen ligger i att forma organisationen till att använda verktygen på rätt sätt. Om man inte lyckas ställa om företaget till att jobba med detta så kommer inte ens de mest avancerade systemen kunna leverera de önskade resultaten. För att verkligen dra nytta av systemstödet krävs det att medarbetarna är engagerade och utbildade i de nya processerna, och att det finns ett ledarskap som driver förändringen framåt. I det arbetet kan det behövas stöttning – av någon som kan branschen, kan bil, och som har bra support.
Wayke erbjuder en bred plattform som täcker hela handlarbehovet och effektiviserar värdekedjan – från inköpt bil, till såld bil. I stället för att enbart köpa in flödeshantering från en aktör (vilket kan bli kostsamt att integrera) erbjuder Wayke en helhetslösning.
En av våra stora fördelar är våra relationer med konsumenter, vilket genererar både leads och värdefulla data. Genom att dela sökvolymer och andra insikter kan vi ge handlare stöttning i besluten: Till exempel kan vi identifiera vilka bilar som historiskt sett omsätts långsamt och ge rekommendationer om vilka modeller man bör satsa på. Det handlar också om vid vilken tidpunkt inköpen bör göras för att matcha efterfrågan. Dessutom kan vi leverera liveuppdateringar om marknadstrender, som till exempel när dieselskatten höjs och vad det får för effekt på intresset för dieselbilar.
Wayke fungerar helt enkelt som en digital partner, med likriktade intressen som sitter bredvid och hjälper till att effektivisera hela försäljningsprocessen. Vi vill ge handlare hållbara förutsättningar att sälja fler bilar.